Geen tifo bij de derby

Geen tifo bij de derby? Dat levert vragen op. Vragen die beantwoord moeten worden. Want een derby, de wedstrijd van het jaar, verdient een sfeeractie!

Om jullie de situatie duidelijker te maken gaan we een jaartje terug. Terug naar de derby die vorig jaar in het Goffertstadion plaatsvond. Voorafgaand aan de wedstrijd deden wij een aanvraag voor een sfeeractie in het gehele stadion. Na enige tijd radiostilte bleek dat dit niet mogelijk was. Afdeling Commercie van NEC had de wedstrijd verkocht aan een commerciële partij. Dit had het gevolg dat wij alle stoelen in het stadion moesten ontzien van welk materiaal dan ook. Dit nieuws viel ons rauw op ons dak. Al bijna 17 jaar proberen we de lat voor onze sfeeracties met de derby steeds hoger te leggen. Dat dit deze editie niet kan omdat de commerciële belangen voor gaan is op zijn zachtst gezegd ‘vervelend’. We gaan in gesprek met de Afdeling Commercie en leggen ze uit hoe wij de derby benaderen. Na een goed gesprek werden afspraken gemaakt en ons werd beterschap beloofd. Tegen ons principe in, maar uit collectief belang, hebben we het deel van de actie dat wél doorgang kon vinden alsnog gedaan. 

Beloften kom je na. Althans dat zou je zeggen. Inmiddels zijn we een jaar verder. Afdeling Commercie neemt ditmaal, zoals afgesproken, contact met ons op over de derby. Een lang verhaal kort, de situatie is niet veranderd ten opzichte van vorig jaar. Geen (beloofde) verbetering. Enig verschil is dat men dit jaar eerder op de lijn komt. Helaas blijft het daar ook bij. Om te achterhalen hoe de vork nu daadwerkelijk in de steel zit en om toch nog te kijken naar mogelijkheden waarin wij niet creatief beperkt worden, nemen wij diverse keren contact op met de afdeling Commercie. Wat volgt is vooral een oorverdovende stilte.

De communicatie vanuit deze afdeling verloopt vervolgens erg stroef, weken van onzekerheid breken aan voor ons. Uiteindelijk, na deze lange tijd van onzekerheid, bereikt ons de harde conclusie dat eerder gemaakte beloften niet worden waargemaakt. Sterker nog, de creatieve beperkingen die ons opgelegd worden, zullen nog een aantal jaar van kracht zijn. Tijd voor een signaal. Een signaal van onvrede. Wij worden kinderlijk eenvoudig buitenspel gezet tegen de gemaakte afspraken in. 

Inmiddels hebben we, zonder tussenkomst van de commerciële afdeling van NEC, een goed gesprek gevoerd met de commerciële partner in kwestie. Het moge duidelijk zijn dat wij hen absoluut niks verwijten, de commerciële afdeling van NEC daarentegen wel. 

Aan onze motivatie zal het nimmer liggen. Helaas zien wij dit als noodzakelijk. De rest van het seizoen zullen we jullie niet teleurstellen. 

Legio Noviomagum